Saturday, November 26, 2011

kencing manis (diabetes mellitus)

tajuk post kali ini berkaitan kesihatan iatu penyakit yg berkaitan dengan paras gula yang tinggi dalam darah (hyperglycemia). Penyebab mengapa berlakunya kencing manis adalah samada hormon insulin seseorang kurang atau memiliki insulin tetapi tidak berfungsi (insulin resistance). 



insulin ada 2 jenis (type1 and type 2)
   - type 1 : adalah disebabkan oleh badan ( Beta cell of Langerhans in the pancreas) kurang menghasilkan insulin. kebanyakannya adalah berumur dalam lingkungan 20 - 30 tahun dan kanak2. pesakit yang menghidap kencing manis type1,dirawat dengan memberikan insulin kepadanya . (insulin dependent diabetes mellitus ).


- type 2 : adalah disebabkan oleh insulin tidak bertindak balas dengan paras gula dalam darah dan mengakibatkan paras gula dalam darah menjadi tinggi. Obesity adalah diantara penyebab terjadinya DM Type 2. kebanyakan yang mendapat type 2 ini dalam lingkungan 40 ke atas. (adult DM). (non insulin dependent diabetes mellitus )


TANDA2 KENCING MANIS





MEDICATION FOR DM


       Insulin and oral antidiabetic 
 sites for insulin injection 





p/s : Obesity adalah masalah utama terjadinya kencing manis di serata dunia,kurangnya pengambilan makanan yg sihat,elakkan mengambil makanan yang manis2 dan minuman yg manis, dan kurangnya bersenam mempercepatkan terjadinya kencing manis,dan dalam masa yang sama menyebabkan pelbagai jenis penyakit kronik yang lain,seperti arteriosclerosis,renal failure,myocardial infarction,dan macam2 lagi.


segeralah berjumpa dengan doktor sekiranya anda mendapat symptom seperti diatas. :)


JAGALAH KESIHATAN KITA KERANA KESIHATAN LEBIH BERNILAI DARI WANG RINGGIT

               









No comments:

Post a Comment